söndag 23 augusti 2009

Söndag. Fregatten har avseglat.

DSC01212

Vi skulle baka pizza. Det blev ärtsoppa istället. Och pankakor (på en lördag!). Vi blev väldigt mätta. Sen blev jag full på grogg och portvin och mp3-djade. Det blev en bra mix av Lasse Dahlquist, Chairlift, Blur, The Little Hands of Asphalt, Brainpool, Pez Bros, Martin Ljung, SKWBN, William Shatner, Tough Alliance, Peter Bjorn and John, Stars In Coma, Gerry and The Pacemakers, Judge Circuit, Stereo Total, Nick Lowe, Vit Päls, Tore Berger, Tältprojektet, Second Band, All The King’s Men, Telstars, Beck, Inger Lise Andersen, St Etienne, Brita Borg, Audio Bullys, Embassy, Ace of Bajs, Latin Kings, Towa Carson, Honeydrips, Alicia Keys, Egon Kjerrman, Jens Lekman, Paul Simon, Republica, My Little Pony, Men At Work, Eddy Grant, Thore Skogman, Vampire Weekend, Balis Orkester, Devo, Anna Järvinen, Le Tigre, Magnetic Fields, Chumbawamba, Vapnet, Stan Getz, John Holm m.fl.

Vi drack folköl på tunnelbanan. Jag hade en väldigt gul tröja på mig. Gick på planka.nu-fest på 44:an. Ville egentligen inte betala inträdet, kändes fel på något vis. Det var för varmt där. Jag kramades ironiskt med några anarkister. Vi åkte buss till den där uteserveringen. Kö. Jag puttade en kille som trängde sig. Han sa att jag skulle låta bli att putta honom. Jag sa: "Ställ dig sist. Jag är från Västmanland och kan mer än att putta." (Sen golade jag för vakten.) Skönt Sala-gäng på uteserveringen. Fick lite ågren för att jag inte varit hemma där mer i sommar. Men det blev ju ingen Sala-festival i år.

Hade inga lakan i sängen när jag kom hem (jag är för övrigt grym på att säga vad olika sängkläder heter på norska). Tog soffan. Vaknade lite krokigt. Kände ett fysiskt behov av att lyssna på Tullycraft. En känsla som alltid är underbar. De är dagens världens bästa band. Hittade ett YouTube-klipp jag inte sett förut:

“A motel room party with members of: The Push Kings, Elf Power, Tullycraft, Dressy Bessy, Neutral Milk Hotel, Bunnygrunt, and I Am The World Trade Center all in one room!” Den festen hade man ju inte haft nåt emot att vara på. Twee-porr liksom! Och låten! “Polaroids from Mars” är dagens världens bästa låt.

Well there was that night on the phone
You said let's kill the mod revival
(To some applause)
And then you paused
As if almost to say I love you
But the words they failed
And the frigate sailed
And another couple years
We woke up next to different people
And the distance found us here

So take me anywhere in the world tonight
Anywhere in the world tonight
Just take me anywhere in the world tonight
Anywhere in the world tonight

Nu ska jag äta pankaks-rester och göra ett long distance call. Imorgon börjar jag skolan. Last day of the sommarlov idag. Måste hända nåt kul ikväll. Ta mig var som helst i världen ikväll.

Inga kommentarer: