tisdag 25 augusti 2009

Österreich.

Min granne och tillika plastsläkting har åkt till St. Wolfgang i Österrike. Det vill jag också göra. Jag vill dricka Zipfer och marillenschnaps. Äta schnitzlar, knödlar, wurstar och knaublauchsuppor på världens bästa Gasthaus Franz-Josef. Jag vill äta nyklubbad fisk på Fischrestaurant Hupfmüle. Jag vill gå på tur bland kor med stora bjällror. Jag vill bada i Wolfgangsee och Schwartzensee. Kanske hänga på Vita hästen en regnig dag (där operetten med samma namn utspelar sig och har filmatiserats). Jag vill sitta nån timme i den otäcka katolska kyrkan och semesterläsa Mig äger ingen. Jag vill åka tåget upp på Schaffberg (som de gör i Sound of Music). Jag vill gå Sommernacht. Jag vill hänga på Grabovskis. Jag vill åka in till Salzburg och titta på överklasskulturens väktare som fyller gränderna varje kväll när konserthallarna, operorna och teatrarna stänger. Och jag vill dricka Almdudler och njuta av vyerna.

Den sjungande servitören Leopold (Peter Alexander) ur operetten Im weissen Rössl från 1960. (Kan tilläggas att Thore Skogman även spelat denna roll på Säffleoperan.)

Tåget de åker i Sound of Music.

Nån jänkare filmar lite vyer och kyrkinteriörer.

Fan att det inte blev av i år. Det har varit de tre senaste somrarnas vattenhål. Nästa år vill jag ha mig nån ny kär vän dit.

Inga kommentarer: