tisdag 29 september 2009

Jaha. (inkl. Ångest XII + XIII.)

Då var man enligt passet 30 år. Två siffror man inte använt på länge. Den första använde jag sista gången den 28 september 2003 och den andra den 28 september 2000.

Men det är egentligen inte förrän 02.50 nånting jag fyller på riktigt. Kanske slår nojan till då. För nu känns det som vanligt. Ålder är ju bara ett nummer, som de säger i Förenta staterna.

Men det skär lite i själen ändå. Jag hade inte trott att det var så här mitt liv skulle se ut på min trettioårsdag. Hade nån frågat mig för tio år sedan under en fikapaus på truckförarjobbet  hade jag nog sett mig med barn och utan blogg (fast då kanske det inte fanns bloggar). Hade man frågat mig för ett år sedan hade jag sett den storslagna 30-årsfesten i Sala Folkets Hus framför mig. Planen var att jag skulle sitta på en tron och låta folk hylla mig. Band från Stockholm skulle spela. Sala Allehanda skulle göra reportage. Både Stadshotellet och Svea Hotell, och kanske till och med Sofielunds vandrarhem skulle vara fullbokade i mitt namn. Hon skulle sitta bredvid och vi skulle manifestera det lyckliga livet. Nu sitter jag ensam i vår gamla soffa och hon sitter nånstans jag vet inte var. Och lika bra är väl det. Förutom det där med att sitta ensam. Jag hade gärna haft sällskap. Det var inte så här det skulle vara.

Det här önskar jag mig i present: Gammeldansk. Fernet. En iphone. En ny lap-top. Ett par svarta jeans. En eller flera fina skjortor. [ingenting]-skivan. En hatthylla. Fina ostar. Nya klackar till mina kängor. Ed Wood-dvd-boxen. En himla många program-boxen. En flaskdiskborste. Fast jag skiter egentligen i prylar. Det finns bara en sak jag vill ha, det som jag plågsamt tjatar på min nära vänner om hela tiden. Det som kommer efter ångeststönen i mina ångestfilmer.

På tal om det. Bokmässehelgen gav inte upphov till nån större ångest. Det var för späckat schema för det. Men i Malmö helgen innan var det stundtals riktigt illa i fyllan. Här är bevisen:

Ångest XII. 090919. 03:37AM. Mäster Palmsgatan. Malmö.

Ångest XIII. 090920. 01:25AM. Spånehusgatan. Malmö.

Det blir kanske lite firande imorgon iallafall. Funderar på att sätta mig nånstans och låta mig bjudas på öl och sång. Firandet inleddes förvisso lite lätt tidigare ikväll i huset med den stora TV:n. Kebabpizza med pommes och två såser och en flaska skumpa. 

DSC01479

Nu måste jag sova. Tvättstugan imorgon bitti. Grattis och god natt. Ridå.

4 kommentarer:

s sa...

Grattis Micke

apan sa...

och jag e game för att grattulera med en fin ost kanske med fikonmarmelad till, i sällskap då... eller med en öl! Missar den stora apan igen i helgen så jag får grattiskrama dig IRL någon annan dag =) Grattis igen hursom och kram... igen

running from what? sa...

Grattis man! Jag missar också King Kong tyvärr, reser bort över helgen. Hoppas vi ses snart! Jag vill bjuda dig på champagne och fina dagar!

doktorjens sa...

Vi har gammeldansk. Kom förbi nästa gång du besöker framsidan!