måndag 21 september 2009

Förortshelvetet.

Det har bränts bilar och krossats rutor i Backa, Gottsunda och Alby. Vi pratade om det i Malmö i helgen. Vi pratade om poliserna. Som i Gottsunda tvingar skorna av ungdomar och kör ut skorna i skogen. Och lämnar dem där. I Malmö kör de ut  skor inklusive ungdomar i skogen. Och lämnar dem där. I min förort har det blivit tuffare den senaste tiden. Inga brända bilar. Men mer bråk. Mer poliser. Och deras närvaro, som jag borde uppskatta, känns som den kommer leda till än mer bråk. Deras attityd är inte den bästa om man säger så. Parkera mitt över gångvägar så man får gå runt dem med deras knivblickar stirrande på en skapar inte trygghet i min bok. Alla poliser är inte kalla och elaka. Men de snälla poliserna verkar försvinna bakom skrivbord medan de kallsinta patrullerar förorterna. Jag har drabbats av polisers övervåld i demonstrationer och jag har sett ungdomar misshandlats brutalt vid politiska samlingar. Det är självklart aldrig ok, men ibland tyvärr “begripligt” på grund av provokatörer även på den egna sidan. Men när poliser trakasserar ungdomar på grund av deras utseende och vilken stadsdel de bor i då har det fan spårat ur. Brända bilar är inte lösningen, men frustrationen måste förstås. Något våldsmakten verkar ha svårt för.

“Wheres a policeman when you need one?”
"In this suburban hell”

Inga kommentarer: