lördag 27 juni 2009

Malmoe


Igår kom jag till Malmö. Jag hade gröna byxor på mig. Kanske lite för färggranna för mig. Jag hade ångest på Möllan och ville byta om. Men sen kom vännerna och ölen och de gröna byxorna blev fina. Idag är jag nästan lite stolt över tilltaget att klä sig i grönt.


Malmö är en tjusig stad. Alla verkar bo på gångavstånd från varandra. Vilket verkar skapa mycket efterfester, vilket verkar skapa sena nätter, vilket verkar skapa sena mornar. Tur man bor i Stockholm. Igår spelade jag rundpingis på en efterfest och lärde mig att fitta heter fisse på danska.

Jag åt en falafel också. Den var mycket god, men inte fan kostade den tio kronor som alla Malmö-frälsta hävdar när man köper den hemma.

Ikväll kommer själva anledningen till varför jag åkte till Malmö. The Lucksmiths gör ett stopp på sin avskedsturné på Debaser här i stan. Eftersom jag befinner mig på Arvikafestivalen när de når Stockholm så fick det bli Malmö istället. Det känns som en tung musikalisk vecka, först dör min första idol. Och sen lägger några andra idoler av. Fan, man börjar bli gammal.

Nedan ett klipp med The Lucksmiths. Låten heter "Sunlight in a jar" och är med på skivan Warmer Corners. Den köpte jag till henne i present när vi var nykära. Vet inte om hon lyssnat på den nån gång när inte jag varit med. Jag brukade sätta på den i hennes lägenhet i Göteborg och sjunga högt till refrängen:

I tried to write an opera for us
But I didn’t get that far
’Cause trying to sum you up in song
Is like catching sunlight in a jar




I höst ska jag skriva librettot till en opera om henne. På tyska. Nån som vill komponera?

Nu ska jag träffa skåningar. Hoppas det blir lite t-shirt weather också. Så jag kan titta in i solen och nysa.

Inga kommentarer: