tisdag 16 juni 2009

Jag hjärta Slas

Jag har börjat förstå Slas' storhet. Alldeles för sent. Ska plöja alla hans böcker i sommar. Det är en mission nästan lika stor som den att få henne tillbaka. Idag läser jag Vägen till brevlådan om psyksjuke Anders som efter psykofarmaka och sträckbänk flyttat till sin barndoms glesbygd någonstans i Norrland.

Säkerligen inte en av de bästa, men ändå fantastisk!

Jag drömde inte mycket annars. Jag drömde inte mycket när jag var som tokigast heller. Inte på nätterna. På dagarna sades jag drömma, men jag drömde inte. Jag upplevde en verklighet som inte fanns. Men jag drömde inte.

Anders hade drömt om att han hällde alkohol på myror och för detta dömdes till arkebusering. Mina drömmar handlar om en kärlek ren som snö. En verklighet jag upplevde, men som inte fanns.

2 kommentarer:

Erik de Vahl sa...

Där har du hamnat på helt rätt spår. Själv har jag ägnat nästan alla somrar sen jag var arton åt slas och ännu inte kommit igenom mer än hälften. så klarar du alla på en sommar blir jag stött.

Micke sa...

För din skull ska jag bara läsa en tredjedel.