tisdag 17 januari 2012

MUSIKHISTORIA: Jag dansar med The Flaming Lips


SVT visar just nu det fjärde avsnittet i den omtalade serien Hitlåtens historia. Kvällens ämne för avhandling är en av mina absoluta favoritlåtar; The Flaming Lips”Do You Realize” från en av mina favoritskivor Yoshimi Battles The Pink Robots från 2002. Min kamrat och vän Bank-Johan omnämnde den en gång som ”vår genereations ’Imagine’”.

Øyafestivalen 2010 i Oslo råkade jag av en slump hamna på scenen under The Flaming Lips konsert. Jag fick ett mail som jag svarade på och två dagar senare stod jag där bakom jättestora scenen med ett backstage-pass med texten ”Dancer”. Det gissades att jag skulle iklädas nån slags stor djurdräkt och medverka på någon eller några låtar. Men det blev en orange träningsoverall och stage-dansande hela konserten.


Det var väldigt omtumlande alltihop och jag minns faktiskt inte så mycket av det idag. Men jag minns väl att vi träffade Wayne Coyne precis innan konserten där han lugnade vår nervositet med orden ”We’re all in this together. If you fuck up, I fuck up!” (Detta var för övrigt samma festival som jag sjöng med Fucked Up...)

Jag hade kameran med mig och har både foton och filmer från scenen, men de ligger tyvärr på min kraschade lap-top. Men i klippet nedan ser ni i alla fall ”Do You Realize” framföras och i den lilla klungan till vänster om bandet finns jag. Nervös och stel. Framför typ 15.000 norrmän. Huva va coolt det va.

Inga kommentarer: