måndag 16 januari 2012

MUSIK: Vit Päls - "Hösten talar med oss"




Första singeln från nya plattan Nånstans ska man va (Playground) är bland oss med en splajans video.


Jag har inte skrivit nåt om den nya skivan - känns som jag inte gör annat än att tjata på om hur bäst Vit Päls är. Men nu kan jag meddela att jag vet att Nånstans ska man va är årets bästa skiva. Den är inte lika underhållande spretig som demo-samlingen Nu var det i alla fall så (Make It Happen, 2010). Den är inte lika boom-blaster-maffig som förra årets mästerverk; minialbumet Studio Möllan sessions. Den är istället lite tillbakalutad och mer berättande, ungefär som det digitala gratis-släppet från 2009 Det har varit ett sjuk år, som väl måste klassas som det egentliga debutalbumet. Hur som helst så är Nånstans ska man va ett stycke magisk musikkonst som jag hoppas alla tar del av. 

Mitt favoritspår från plattan är nog ändå "Varför tittar din pappa så där på mig?" som finns fångad i lins från en spelning på Inkonst i Malmö i oktober förra året:



Från samma spelning finns också nya låten "Sikk fukk" bevarad:



Den 10 februari så spelar de live i Stockholm tillsammans med en annan favorit; Parker Lewis hos STHLM IndieDebaser Medis. Vi ses där! Längst fram!

Inga kommentarer: