|
Team Me - årets pop på Spellemann-galan i Oslo förra helgen. |
Förra helgen rapporterade jag om att de mottog en
norsk grammis, Spellemann, för årets norska popalbum. Skivsläpp och turné i
Europa låg för dörren. Micke Smygarn
tipsar i sin blogg. Det såg således ut som
att 2012 skulle bli ett lyckat år internationellt - som 2011 var nationellt -
för
Team Me.
Men i gårdagens Dagbladet
meddelar sångerskan och keyboardisten Synne Øverland Knudsen att
bandets framträdande på prisgalan var deras sista med henne som medlem. I en krönika med rubriken ”Politikken som forsvant med pengene!” förklarar hon att hon till
skillnad från de övriga bandmedlemmarna inte vill låta Team Me nomineras till
det årliga musikstipendium som oljebolaget Statoil årligen delar ut till en
norsk artist/grupp i samband med by:Larm-festivalen i Oslo – ett stipendium på
1.000.000 norska kronor (!). Anledningen till avhoppet är alltså politiskt förklarar hon i en intervju i
samma Dagbladet: "Jeg ville ikke være fanebærer for en bedrift med en
primæraktivitet som er med på å ødelegge jorda. Etter min mening burde man ikke
legitimere deres opptreden som en snill bestefar for kulturlivet."
Vidare förklarar hon också att det inte bara är
Statoil-stipendiet hon har något emot utan också det strukturella problemet med
den ökande kommersiell sponsringen av kulturen:
Man blir da et investeringsobjekt, polert og formet
på en måte slik at man ikke skal støte noen. Jeg skjønner resten av bandets
argumenter om at de vil ha muligheten til å gjøre musikken til et levebrød, men
den millionen ville ikke betydd noe for meg om jeg måtte gå på akkord med mine
egne prinsipper.
|
Detta Statoil-stipendiet är sedan flera år tillbaka
omstritt i norskt musikliv. Band som Ungdomskulen, Kråkesølv, Moddi och The Little Hands of Asphalt har tidigare valt att avstå
sina nomineringar av samma skäl. Jag har skrivit om detta tidigare och då som
en kontrast mot ett allt mer likriktat och avpolitiserat svenskt musikliv. Även
om det har börjat röra på sig bland svenska artister sedan dess, så saknas helt
denna typ av ställningstaganden i Sverige. Jag kan inte tänka mig ett svenskt
band eller artist som skulle avsäga möjligheten att motta ett stipendium på en
miljon (norska) kronor. Jag skulle inte göra det själv, antar jag. Vad det
beror på är svårt att svara på, men som alltid har oljan ett finger med i spelet.
För miljörörelsen och stora delar av vänstern vänder sig emot att Norge ska
berika sig med ännu fler oljemiljarder (det går redan bra för Statoil...) på bekostnad av miljön och klimatet. Jag har alltid
imponerats av bl.a. Natur og Ungdom, en stor utomparlamentarisk miljörörelse
som saknar motstycke i Sverige. Och i detta blir Statoil och deras ”bestefar”-roll
till kulturlivet en symbol för det hycklande oljekapitalet.
Jag kan inte säga annat än
att jag avundas Norge denna debatt. Sverige och svensk kulturdebatt skulle må
bra av en mer konkretiserad debatt om kapitalet och kulturen, istället för
Benke Ohlsson-tramsande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar