tisdag 17 januari 2012

MUSIK: Todd Rundgren till Södra Teatern (och The Loch Ness Mouse till Parkteatret)



För fem år sedan hade jag nog ingen aning om vem Todd Rundgren var egentligen. Han var mest ett namn som snurrade i musikpress. Men sen hade jag glädjen att träffa folk som mer än gärna pratade och propsade om honom. Och jag började lyssna, och har inte slutat. 

Det var därför med enorm glädje som jag förra året nåddes av nyheten om att han ska gästa Södra Teatern i februari. Fan va pepp.

Anledningen till att jag skriver detta idag är att jag genom ett socialt media idag hamnade i en artikel på klassiska norska kulturtidskriften Vinduets hemsida (som är medarrangör till ett seminarium med Rundgren på Oslo-festivalen by:Larm i februari). På hemsidan finns flera intressanta texter av intressanta personer (här, här och här) som följer upp artikeln om Toddan som publicerades i förra årets sista nummer av tidskriften (och det verkar komma fler artiklar). 



Just den artikeln som jag hamnade i först var skriven av den sympatiske Ole Johannes Åleskjær, som jag hade glädjen att stifta bekantskapen med då han kompade Gary Olson (från bl.a. The Ladybug Transistor) på Club King Kong förra sommaren. Hans (i Sverige helt okända?) indiepopband The Loch Ness Mouse (som ofta nämner Rundgren som en av sina stora inspiratörer) firar i år 20-årsjubileum och på lördag gör den en jubileumsspelning på Parkteatret i Oslo på fredag. Den hade jag så gärna velat vara med på.



Men jag missar i alla fall inte Todd Rundgren på Södran!!!

Lyssna på en Spotify-lista med det bästa av Todd Rundgren (sammansatt av charmknippet Peter Nilsson från Fagersta).

The Loch Ness Mouse finns förstås också på Spotify. Och man kan gilla dem på Facebook

Inga kommentarer: