lördag 21 januari 2012

MUSIK: Mina vinnare på kvällens P3 Guld-gala


Ikväll går alltså den tionde P3 Guld-galan av stapeln i Götlaborg. Nedan utser jag vem/vilka jag anser vinna repsektive kategori:

ÅRETS ROCK/METAL
Arch Enemy
Graveyard
The Haunted
In Flames
Opeth

Kommentar: Kanske den kategori jag har minst koll på. Men jag hade en sympatisk jobbarkompis en gång som kände nån i Opeth, så jag väljer dem. Dessutom var sångaren gästredaktör i Musikguiden i P3 i förra veckan och avslutade ett av programmen med Jan Johansson - och det ger så klart poäng!

ÅRETS DANS
Avicii
Axel Boman
Jonsson/Alter
L-Wiz
Rebecca & Fiona

Kommentar: Egentligen inte mycket till koll här heller, lyssnar ju bara på norsk dansmusik. Men jag kan erkänna att jag är lite svag för Rebecca &Fiona så de vinner mitt pris.

ÅRETS POP
jj
Jonathan Johansson
Anna Järvinen
The Sound of Arrows
Syket

Kommentar: Svåraste kategorin, och den jag har mest åsikter om. Saknar mina favoriter Parker Lewis och Vit Päls. Borde kanske heja på The Sound of Arrows då de spelar live på min nya klubb Oppositioen på Debaser Slussen om en vecka. Jonathan Johansson gjorde också en av förra årets bästa skivor, men Anna Järvinen klarar ingen av att slå i min bok.

ÅRETS HIPHOP/SOUL
Ison & Fille
Mohammed Ali
Newkid
Stockholmssyndromet
Timbuktu

Kommentar: 2011  kan ha varit ett av de bästa åren någonsin för svensk hip-hop. Bäst var nog i och för sig Alexis Weak men bland de nominerade är det veteranerna Ison & Fille som glatt mig mest, tätt följda av Mohammed Ali.

ÅRETS LÅT
"Call my name" - Tove Styrke
"Jag kommer" - Veronica Maggio
"Levels" - Avicii
"Resten av ditt liv" - Timbuktu
"Vart jag mig i världen vänder" - Den Svenska Björnstammen

Kommentar: överflödig.

GULDMICKEN (bästa live-artisten)
Daniel Adams-Ray
Graveyard
Melissa Horn
Kapten Röd
Veronica Maggio

Kommentar: Har inte sett nån av de nominerade live. Men hade helst velat se Veronica Maggio så det blir hon igen.

ÅRETS NYKOMLING
Avicii
Newkid
Niki & The Dove
Rebecca & Fiona
Den Svenska Björnstammen

Kommentar: Självklar vinnare. Ett av 2011 åsr bästa och mest intressanta akt kan inte förlora.

ÅRETS GRUPP
Deportees
In Flames
Movits!
Rebecca & Fiona
Those Dancing Days

Kommentar: Om detta verkligen vore årets fem bästa svenska grupper skulle jag bli riktigt orolig, men det vet jag ju som tur att det inte är.

ÅRETS ARTIST
Melissa Horn
Kapten Röd
Lykke Li
Veronica Maggio
Timbuktu

Kommentar: Känns väl rätt självklart? Hon ägde svenska musikåret 2011 i allmänhet och min sommar 2011 i synnerhet.

PS: Min kära och grymma flickvän Sara-Märta Höglund jobbar där nere i Götet ikväll och kommer höras till och från i direktsändningen i P3. Dessutom spelar hon skivor på efterfesten. Tänk om man fick vara med ändå... DS.

Inga kommentarer: