tisdag 14 december 2010

Dagens låt: Einar Stray - “Chiaroscuro”

Förra sommaren när jag besökte Oslo och Øyafestivalen så gjorde jag många nya bekantskaper. På många olika sätt och vis. En av dem var Einar Stray. Jag såg honom spela på Parkteatret och jag skrev följande anteckning i min mobiltelefon:

Einar st liten späd ernst bilgren. Med en makalös röst. Och ett band som plinkar på stråksträngarna sÅ det kryper i kroppen.

Sen hänfördes jag av hans fantastiska låt “Arrows” som tillhörde favvospåren på samlingsplattan Oslo 2 (Spoon Train Audio). Nu har första spåret från det efterlängtade debutalbumet dykt upp. Inspelad i legendariska Oslo-studion Six Feet Over under den genialiske Sjur Lyseids (Little Hands of Asphalt, Monzano) producentskap kommer en låt jag inte kan sluta lyssna på. Inte sluta trollbindas av:

Einar Stray - Chiaroscuro by spoontrain

Hur kan man inte tokdigga Norge?

Foto: Hilde Mesics Kleven

Inga kommentarer: