tisdag 17 november 2009

Afrika.

Såg intervjun med Henning Mankell på statstelevisionen tidigare ikväll. Den var filmad i Maputo, Moçambique. Jag var där förra sommaren. Träffade aldrig Henning, men rörde mig i hans fotspår. Besökte såväl statyn Neilo bodde inuti i Commedia Infantil som byn i böckerna om Sofia. Kände igen flera miljöer i programmet. Den nedgångna strandpromenaden. Teatergatan. Och en interiör som jag tror var övre foajén på Teatro Avenida i samma hus som vi bodde i. Jag var där en dryg vecka. Hon var där i över en månad. Kanske var det i och med det allt föll. Kanske var det vår sista riktigt lyckliga vecka. Kanske var vi inte lyckliga ens då. Hatar att bli påmind av bilder. Och nu kan jag inte låta bli att titta på bilderna på hårddisken. Jag ser tjock och entusiastisk ut på korten. Nu mår jag tjyvtjockt. Är detta straffet för att jag för första gången på länge hade på mig min fina blå screentryckta Moçambique-tisha igår och tyckte allt kändes bra?

P8142124 P8142162 P8162412 P8142219

Inga kommentarer: