lördag 31 oktober 2009

Visselkonstnär.

Dagens version av Melodikrysset var lite knepigt. Men med lite tur och fusk fick jag ut det till slut. Man får egentligen inte googla men Anders kan omöjligen kräva av mig att jag ska känna till brittiska visselkonstnärer från 50-talet. Men nu känner jag till en i alla fall. Ronnie Ronalde, som var och fortfarande är i en klass för sig vad gäller visselkonst. Ingen ton eller fågelläte verkar honom främmande. Dessutom är han en hejare på att joddla, något han studerade i Schweiz i slutet av 40-talet. Under 50-talet la han världen under sina fötter, och var tydligen ett stort namn även i Sverige. I Storbritannien hade han sitt egna radioprogram The Voice of Variety som var så populärt att flera extra sekreterare fick anställas för att kunna svara på alla beundrarkorrespondens. En fan-tidskrift kom två gånger om året och hade som mest en upplaga på 55 000 exemplar. I USA hotade han Frank Sinatra och Dean Martins dominans på skönsångarmarknaden. Redan 1949 fyllde han Radio City Music Halls 6 000 stolar varje kväll i tio veckor och han kom att göra över 1 000 konserter i den lokalen. Ronnie lever och verkar fortfarande, nu boende på Nya Zeeland. Därifrån skriver han också på sin kommande bok; ett uppslagsverk om vissling. (Källa: Wikipedia)

Vilken hjälte.



Nu går jag till centrum. Sen åker jag till jobbet. Sen går jag ut och dansar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu räddade du mitt kryss oxå! ;-)

Anonym sa...

Jepp, helt överens, vem kan känna till/komma ihåg alla obskyra musikanter och sångare som herr Eldeman lyckas gräva upp? Fast det är ju allmänbildande. Tack för ditt grävande, första vettiga träffen på mitt googlande.

Anonym sa...

Undrar hur du bar dig åt...du måste vara en hejare på att hitta på internet
Tack

diskofil sa...

Jag verkar inte vara den ända som "fuskar" - känns bra! :D

Anonym sa...

Googla är inte fusk! Hur många löser vanliga korsord helt utan lexikon? Speciellt om det är svåra kryss?
Ronaldo tog en stund att hitta men han fanns därute :-)

apan sa...

när du blir trött på visslande så kan du ju kolla upp strupsångarna...

http://www.stimmhorn.ch/content/downloads/Triohatala.mp3

Micke sa...

Det enda hjälpmedlet som är tillåtet i min kryssvärld är det lexikon som lottas ut i programmet.