tisdag 19 maj 2009

Strömlöst


Igår kväll försvann min ström i cirka fem timmar. Tror inte jag varit med om det sedan barndomen. Ingen TV, inget Internet, ingen telefon och när batteriet i mobilen också dog så var jag helt utan kontakt med omvärlden. Nu är det ju så att jag för tillfället inte har så mycket till övers för omvärlden, den är ju mest bara DN-töntar och annat elände.

Jag fann omvärlden i en batteritransistor där det spelades norsk avant gardé-a capella. Konstiga strupljud och stämsånger. Jag tände stearinljus. Jag tog upp en bok; Trollkungen av Kolbeinn Karlsson (Galago). Den var fantastisk. Skogsmiljöer med håriga homosexuella och barnafödande män, morotsmänniska som förvandlas, drömmande troll med mera. En surrealistisk sagovärld som var både skrämmande och lockande (Karlssons blogg är en tillika fantastiskt surreal sagovärld!). Och allt så färgglatt och vackert att man nästan kvävs.

Det blev en fantastisk kväll. Hoppas det blir strömlöst snart igen. Omvärlden kan dra åt helvete.

Inga kommentarer: