onsdag 20 maj 2009

När www var ungt och fräscht

Efter att jag skrev föregående inlägg så blev jag lite nostalgisk. Min karriär i svenska seriefandom började redan i mitten av 90-talet någon gång när jag skapade Gunpoint Comics. En webbaserad version av gamla klassiska Svenska Serier, där alla kunde skicka in och bli publicerade. Vad jag har förstått var jag först med detta i Sverige. Kvalitén var inte alltid den högsta, men först var man! Sen kom efterföljare i form av bl.a. Adam Bomans Wonderful Comics och Micke Sols BigWig (dessa två herrar är fortfarande nät-aktiva och driver numer tillsammans mycket högkvalitativa babian.se), som höll betydligt högre kvalité och jag beslutade mig 1999 för att lägga ned Gunpoint.

Gunpoint Comics' hemsida låg kvar på nätet i många år och det hänvisades faktiskt dit i någon artikel om serier på nätet i InternetWorld något år in på 00-talet. Men idag upptäckte jag att sidan är borta. Jag tror jag har allt material på nån diskett nånstans, men någon reprisering är inte aktuell. Men helt raderat från nätet är ännu inte GPC. Bl.a. omnämns GPC mycket hedrande som en av babian.ses hjältar på deras MySpace-sida och kvar finns också en insändare jag 1999 skrev i Wonderful Comics #5:

Nya numret var trevligt att läsa, som vanligt var cyberjohnny allt för patetisk för mig inge kul alls, inte heller Holmwall vart jag så speciellt fascinerad av. Din serie däremot ser jag som en parodi på cyberjohnny en lyckad sådan. Kicka honom och ta över själv så kanske det blir lite bättre. Slultligen Ralles serie...mums, varför finns han inte att läsa i t.ex. Galago eller varför inte ett eget album. Nu när du fått stipendium så kan du ju ge utt ett album med hans serier, sök seriestöd för attans!!

För övrigt har jag så gott som bestämt mig för att lägga ned Gunpoint. Jag är ju slagen... Men jag tänker inte lägga av helt med Internet och serier. För det första har jag ju mitt lilla (kanske utopiska) projekt som plöjer bak i skallen och tankar finns på att starta upp Gunpoint under ett nytt namn och med, för en gångs skull, kvalitativa serier. Ett eget webzine med egna serier kommer nog först dock, nu när jag börjat lite själv igen. Den som lever får se! Men behöver hjälp med Wonderful nån gång så hör av dig, jag har ju lite kontakter (hehe).
God fortsätting och hör av dig!
/Micke - Redaktör på f.d. Gunpoint
Eftr. sökes!

Detta avskedsbrev till offentligheten borde väl ha sin självklara plats i Svensk Seriearkiv, så se detta som en uppmaning arkivet!

Vad "mitt lilla (kanske utopiska) projekt som plöjer bak i skallen" var har jag ingen aning om. Kanske är det genomfört.

Inga kommentarer: