onsdag 20 maj 2009

Skaffa katt - en vändpunkt?


I mars 2000 publicerade jag ett fanzin med serier och texter under namnet Peripeti. Det var mitt sista aktiva deltagande i svenska seriefandom. Peripeti innehöll serier av bl.a. Mats Jonsson, Ralle Pererea och Adam Boman. Upplagan sålde slut och jag har faktiskt hört ryktesvägen att vissa sidor var ordentligt uppskattade (bl.a. min egen "Pappas fitta").

I fanzinet fanns också en s.k. jam-serie som jag gjorde tillsammans med Max de Wilde och Gnugge Lans. Serien handlade om en man, Herr Berbel, och hans katt, Dal-Pelle. Det var ett försök till en ångestladdad stripserie om en ensam man som i alla fall hade en katt som vän (ursäkta den dåliga bildkvalitén, men mobilfoto kändes enklare än att laga scannern).
Minns inte om vi hade katten Gustaf och hans husse Jon i åtanke. Men idag påmindes jag om vår gamla skapelse när jag av en näthumorns nestor tipsades om hemsidan "Garfield minus Garfield". Ett enkelt, men smått genialiskt projekt. En tragiskt dålig serie når med en enkel justering istället stundtals briljanta tragikomiska höjder.

Om stripparna om Herr Berbel skulle må bra eller dåligt av samma behandling är jag högst tveksam till. I den sista stripen vi gjorde har nämligen Dal-Pelle lämnat Herr Berbel och det är uppenbart att det tog hårt på honom. Men "Garfield minus Garfield" är i alla fall denna förmiddags något ångestladdade, men ändå humorfyllda höjdpunkt.

Kanske kan min ångest också bli rolig en dag? Eller borde jag köpa en katt för att dämpa den?

2 kommentarer:

Glansdagar sa...

Haha, synd att den djupgående dialogen Berbel och DalPelle emellan intye kan tydas... Den är ju en av Berbels bästa! Du är duktig på att finna Berbel-plagiat må jag säga! Mr. Davis måste ha knipit ett av de kopierade numren som såldes på Kulturhuset vid Sergel... /Gnuggster

Anonym sa...

Hehe, synd att mobbe-bilderna syns så dåligt; den djuplodande dialogen mellan Dal-Pelle & Berbel är ju fantastisk. Jag beundrar dig för att Du fann Davis' plagiat av Berbel, han måste ha kommit över ett X på Kulturhuset, Sergel... /Gnugge