måndag 8 december 2008

Kyckling

I min favoritfilm Notting Hill säger Hugh Grant: "I think you have forgotten... what an unusual situation you have here... to find someone you actually love, who'll love you... the chances are... always miniscule" till sina lyckliga vänner när han själv är jätteolycklig. Tänkte på detta gulliga citat när jag läste en trevlig bok - Marjane Satrapis (hon som gjorde den förträffliga boken - och filmen - Persepolis) Kyckling med plommon (Galago). Hon berättar i denna, hennes senaste på svenska, om sin mammas farbror som beslutar sig för att dö i sin säng. Anledningen tänker jag inte avslöja, men citatet ovan är en ledtråd. Samma tema återkommer i irländska filmen Once som jag såg häromdagen. En ganska medioker tillställning med samma musik om och om igen. Det mest minnesvärda där var nog den slående likheten mellan huvudkaraktären och klubbprofilen Gustav Gelin.

För övrigt ska jag börja använda ordet "miniscule" oftare.

Inga kommentarer: