fredag 26 mars 2010

Kom och plocka.

Igår spelade AIK och Rögle hockey mot varandra på Hovet. Några så kallade AIK-supportrar bestämde sig att det var läge för att spöa Rögles tränarstab när det stod klart att Rögle vunnit matchen. Detta får mig att reflektera kring två saker:

1. Om Rögle inte till gårdagens match bytt ut tränarparet (som båda har framgångsrika karriärer i Brynäs bakom sig) Gunnar Persson och Tommy Sjödin mot några junistränare, vad hade hänt då? Inte hade Sjödin, en av världens bästa backar genom tiderna, sprungit ut på isen med svansen mellan benen? Han hade stirrat dem i ögonen, tuggat på sitt tuggummi och sagt: “Kom och plocka”.

2. Även jag blev attackerad av publik igår. Jag besökte premiären av “klubben” Grannsamverkan på El Mundo. En mötesplats för boende och verksamma i Ersta-området. Jag spelade lite skivor. Drack några öl och drinkar. När jag spelar min sista låt kommer en sur herre fram och klagar på musiken. Jag kände att såväl min personliga säkerhet som min konstnärliga integritet var kraftigt hotad. Men hans inkonsekventa argument fick mig att le ett drygt stockholmar-leende åt honom. Han hävdade dels att musiken inte var kvartersmässig och dels att det inte var världs-musik (“vi är ju på El Mundo”). Jag hävdade att Fosca också tillhör världen. Han gick iväg för att efter en stund komma tillbaka och gnälla igen. Sen gick han. Genom fönstret gav han mig onda ögat och ruskade på huvudet. Jag sörplade på min Jack-Cola och gav honom min “Gubbe-gubbe-gubbe-kom-och-plocka”-blick.

Det har var låtarna jag spelade, som inte uppskattades:

Inga kommentarer: