lördag 16 januari 2010

Augusti.

Även om vintern är min vän, i alla fall när den beter sig rationellt, så längtas det ju så klart till sommaren. Framförallt när man följer planeringen inför Cosy Den-festivalen som i år går av stalpen den 5-8 augusti i Stockholm. Klara artister: White Town, som vann gårdagens last.fm-lista överlägset och det innan jag visste om detta. The Just Joans, som festivalbloggen presenterar som “the twee Arab Strap”. Culkin, som jag skrivit om här. Och Stella Rocket, som jag sålde biljetter åt på en tidig spelning på klassiska Tre Backar (2003?). Klockrena första bokningar. Ser fram emot resten.

Jag var på många festivaler i somras. Cosy Den-lördagen i Gula Villan var utan konkurrens den starkast lysande stjärnan på 2009 års festivalhimmel. Jag skrev följande i min långa festival-krönika i Folket i Bild/Kulturfront (snart bör den finnas i sin helhet på hemsidan):

Augusti 2009. Söder om Stockholm, i Handen, ligger en gul villa. Här har knappa hundratalet samlats för att ta sig igenom den sista av de fem dagarna som den ambulerande Cosy Den-festivalen pågått. Under veckan har programmet toppats av internationella gäster som The Smittens och MJ Hibbett. Under veckan har jag sett arrangören och eldsjälen Mattias Jansson nästan ensam genomföra en festival med smått obskyra band som aldrig nånsin kommer få spela på Hultsfredsfestivalens Hawaii-scen. Den idealismen borde resultera i åtminstone ett Polarpris. Inne i den gula villan avlöser banden varandra. I solen utanför villan är det familjärt som på barndomens kolloveckor.

Har en massa bilder därifrån också. Här några favoriter:

P8015152 P8015158

P8015171

 P8015196P8015177 P8015195 P8015197  P8015198 P8015208 P8015212

P8015219 P8025258 P8015226 P8015242

2 kommentarer:

Mattias sa...

Man ska aldrig säga aldrig! Jag fixade Marit Bergmans första spelning, på Läckerbitens källare. Det var inte ens fullt. Ett halvår senare går man förbi Hawaii-scenen och hör "This is the year". :)
Fint inlägg förresten, tack så mycket! Otroligt mycket mer motiverande att hålla på och fixa när man får läsa sånt här.

sara sa...

jag håller med om allt! och kommer förhoppningsvis även i år.