onsdag 23 december 2009

Dagens hjälte: Jerry Williams

Hela programmet finns på SVT Play.

Jerry tillhör mina stora hjältar. Fick jag bjuda in till Go Kväll-middag skulle han vara en given gäst. De andra skulle nog vara Lenin, Karl Gerhard och Igor Armas.

Jag har skrivit det förr och postat videon förr. Men det känns rätt att göra det igen – Jerkas version av Lennons “Working Class Hero” är den absolut bästa. Bättre än originalet. I ett tidigare liv så såg jag musikalen Jerka på Göta Lejon. Det är fortfarande den största scenkonstupplevelsen jag varit med om. Och när nämnda låt framfördes rann tårarna.

Med vintern rullade det stora vemodet in för att tala med Ted Ströms “Vintersaga” som också gjorts allra bäst av Jerry Williams. Sanning. Det är sjukt mycket snö i Högdalen just nu. Och jag är livrädd för julafton.

Nu måste jag få upp humöret lite för att orka ge mig ut i den totalt meningslösa och idiotiska  julstressen och köpa lite klappar till folk jag i och för sig tycker väldigt mycket om. Och vad är väl bättre för humöret än ett gäng gamla klassiska tjub-klipp med Jerka från hans långa och fantastiska karriär. Några av klippen hämtar jag från det andra blogginlägget någonsin som gjordes i denna blogg. Det skedde den 30 september 2007 i en tid av lycka. Some things never change. Tack, Jerry!

För den som vill ha mer rekommenderar jag samlingen Greatest Hits från 1999.

Inga kommentarer: