torsdag 27 november 2008

Ja, jag är väl en jävla nostalgiker då för tjyven!

Det är skitfånigt att kolla på gamla barnprogram på YouTube och lägga sig till med ett fånigt leende och säga att det var bättre förr. Men med Jalle, Julle och Hjulius är det nåt visst ändå. Jag älskade verkligen Hjulius futuristiska motorljud och Jalle och Julles skitfula östgötska dialekt. Serien skapades av mannen i klippet, SVT-profilen Larz-Thure Ljungdahl, 1962 och den sista säsongen sändes 25 år senare 1987. Vill minnas att det var ett inslag i Café Norrköping i min barndom. Minns också att det fanns en gammal VHS med serien på Sala Stadsbibliotek som jag hittade på 1990-talet, men inte vågade låna. Rädd för att nån skulle se mig. Nu är jag rädd att nån läser detta. Fan.




Larz-Thore, sittande som nummer fyra från vänster. Flankerad av bl.a. John Pohlman och en Moliére-utstyrd Ragnar Dahlberg.

Inga kommentarer: