fredag 28 november 2008

Dagens arkivfynd


Grävde lite i skivbackarna idag igen och fann den här moderna klassikern. The Strokes Is This It från 2001. NME-soundens ursprung. Jag kan fortfarande inte riktigt förklara hur ett modernt NME-band låter, men det är ju såna som alla skriker om utan att de är särskilt bra. När skivan kom visste jag knappt vad NME var för en tidning. Hade läst några gamla artiklar om hur musikrörelsen i England under 80-talet protesterade mot den växande rasismen. Men då var det mest ska- och punkband det handlade om. The Strokes lyckades i mina öron aldrig riktigt heller följa upp debuten. Jag såg dem live på Cirkus samma år med Stereo Total som förband. Det var en minnesvärd kväll. Kommer ihåg att min vän Jens kom upp från Göteborg några timmar och inte ens hann se klart huvudakten. Men jag tror han gillade det också.

Jens har förresten blivit pappa för andra gången i dagarna. Grattis till lilla Inez önskar jag honom och Linda och storasyster Rut.

Inga kommentarer: