onsdag 21 december 2011

Free Martin & Johan!!!


Idag dömdes min bästa vän Martin Schibbye och hans journalistkollega Johan Persson för att de illegalt tagit sig in i Ogaden-regionen i Etiopien och för att de ska ha understött terrorist-verksamhet i samma land. Jag har inte skrivit nåt om detta i bloggen för jag har inte kunnat fatta att det är på riktigt. Jag har bara gått och väntat på att Martin ska komma hem från ännu en av sina reportage-resor. Dagens dom gör det hela å ena sidan ännu mer overkligt och surrealistiskt. Å andra sidan börjar jag mer och mer förstå allvaret i det hela. Jag vill med dessa få rader bara säga att detta är en av de värsta dagarna i mitt liv och mina tankar går i första hand till Martin och Johan, och till världens bästa Linnea Steiner Schibbye och alla andra familjemedlemmar, anhöriga och vänner. I andra hand tänker jag på pressfriheten och vad detta får för konsekvenser för journalistiken. I sista hand skickar jag några dan-före-dan-före-dan-hälsningar till vår käre utrikesminister: Hoppas du får massor av fina parmesanostar i julklapp din sopa, pajas, överklassidiot. From idag kommer jag göra allt för att du ska tvingas bort från din post och placeras i ett vidrigt fängelse i Addis Abeba. Vare sig du får hem Martin och Johan eller inte. Jag håller dig ansvarig för allt.

Detta var antagligen det enda jag kommer skriva om detta i bloggen. Det är mig för nära för att kunna omfånga och ringa in på ett bra sätt. 

Jag vill också passa på att tipsa alla om att gå med i Facebook-gruppen: Free the Swedish Journalists Johan Persson & Martin Schibbye, där det löpande uppdateras med nyheter om vad som händer i Etiopien och i Sverige. 

Följ också @FreeJohanMartin på Twitter.

Och skänk alla era julklappspengar den insamling som Reportrar utan gränser och Journalistförbundet driver till stöd för Martin och Johan. Donera pengar genom att betala in på bankgironummer 5567-3818, betalningsmottagare Reportrar utan gränser. Märk inbetalningen Johan och Martin.

Inga kommentarer: