fredag 24 april 2009

Det behövs rörelse i "rörelsen"

Här om dagen delade jag ut flygblad inför kommunisternas första maj-firande. Rubriken på flygbladet lyder "Bryt Tystnaden - För en arbetarlinje i krisen". En vänlig äldre dam frågade mot vem denna linje skulle rikta sig. Mot direktörerna och regeringen svarade jag.

Igår sålde jag Proletären vid min t-bana. Då kom en av de lokala alkisarna, Hans, och vile prata. Ytterligare ett tragiskt levnadsöde med arbetslöshet, alkoholism, förtidspensionering och fattigdom. Det finns på tok för många sådana öden där jag bor (och inte bara här tyvärr). Han berättade för mig hur han skulle fira första maj. Köpa ägg. Och kasta på sossarna.

Det är väl inte direkt nån arbetarlinje, men ack så talande. Flygbladets uppmaning om arbetarlinje måste också riktas mot arbetarrörelsens självuttalade företrädare. När Metall sviker de grundläggande fackliga löftet om att inte gå med på lönesänkningar och när Lundby-Wedin delar ut miljonsummor till direktörer så måste de få veta att de lever.

Hur ska då tystnaden i arbetarleden brytas? frågade den vänliga damen. Genom protester, sa jag. Kollektiva protester. Som sopgubbarna till exempel, eller det senaste exemplet hamnarbetarna i Göteborg. Hon höll med.





De två exemplen är tyvärr lika talande för hur meningslöst LO framstår i dessa kristider. Sopgubbarna strejkade vilt och hamnarbetarnas strejk leds av det fristående Hamnarbetarförbundet. Hamn strejkar för att de inte ens ges den grunläggande rätten att förhandla för sina medlemmar när de varslats, trots att de organiserar 80% av Göteborgs hamnanställda.

Istället ska socialdemokratiska Transport förhandla även för Hamns medlemmar. Och motparten Göteborgs Hamn AB ägs av Göteborgs Stad som styrs av sossarna. Hamnbolagets ordförande heter Sven Hulterström och är f.d. socialdemokratisk minister. Bedrövligt. Jag förstår att Hans vill kasta ägg på såna svikare.

Spar äggen till nåt bättre, sa jag. Koka? skrattade Hans. Ja, gör det. En rejäl äggfrukost på första maj, sen går du i kommunisternas Röd Front-tåg. Det gör mer nytta mot socialdemokratiska klassförrädare än äggkastning.



I Stockholm samlas Röd Front-demonstranter på Mynttorget (mellan riksdagen och slottet) kl. 13.00. Klicka här för lista över Röd Front-firande i hela landet. Avslutningsvis vill jag på denna hamnarbetarnas sista strejkdag visa dem mitt fullständiga stöd med en klassiker, Billy Bragg med "There is a power in a union"

Inga kommentarer: