fredag 17 april 2009

Klart man är bitter

Jag gjorde quizet "Vem i Rederiet är du?" på Facebook och blev Gustav Sjögren. Jag fuskade en hel del (bl.a. valde jag "Skägget" som det i mitt utseende jag är mest nöjd med - vilket skägg?) för att bli just honom. En av de sista riktiga arbetarna i svensk television. Men jag känner inte helt igen mig i Facebook-applikationens beskrivning av Sjögren/mig:

Du är bitter, väldigt bitter. Men du har ett gott hjärta och ställer upp när det väl behövs, tom på oäkta barn. Du kan din sak - jäkligt bra. Det är du som bestämmer. Du har ett hårt skal men när det väl kommer till kärleken visar det sig att du är en riktig mjukis.

Visst, han var lite bitter. Men vilken arbetare är inte det, det ligger väl lite i sakens natur i det ojämlika kapitalistiska samhället. Jag tyckte han var rättvis och principfast (även om hans svaghet för överklassdamer ter sig lite fånig). Minns med tårar i ögonen avsnittet där han startade och ledde en vild strejk på M/S Freja för att protestera mot den nytillträdde VD:n Pehr Silvers planer på utflaggning av Freja (klippet nedan är dock från en senare konflikt).



Fördjävligt att folk inte kan låta bli att klippa och klistra med klipp på YouTube. Men användaren PleppoxD ska dock hedras för sin kulturgärning. Han har i nuläget lagt upp de första 26 avsnitten av Rederiet på nämnda videoklipp-sajt.

Inga kommentarer: