måndag 6 februari 2012

SERIER: Stöd Optimal Press


Det klassiska förlaget Optimal Press har från sitt huvudkontor i Göteborg under många herrans år med imponerande fingertoppskänsla gett ut nordiska serier till svenska läsare. Deras utgåvor har glatt mig många gånger och det är därför med stor oro jag nås av nyheten att de hamnat i ekonomiska trångsmål pga en kraftig skattesmäll. För att få in pengar till skatteskulden rear därför Optimal ut hela sin katalog, såväl nyheter som backlist har fått priserna reducerade med 30% och dessutom skickas de fraktfritt (minimorder 200 kr). Så passa på att fylla på bokhyllan med högkvalitativa vuxenserier samtidigt som ni stödjer ett av Sveriges viktigaste förlag. Men skynda på, rea-priserna gäller bara tills imorgon. (Passa även på att gilla Optimal på Facebook.)

Här listar jag tio tips ur deras utförsäljning (utan inbördes ordning):

Döda Farbron av Daniel Ahlgren. Ahlgrens debut från med Morrissey-parafraserad titel/omslag. Klassiskt album från 1993 som banade väg för vågen av vardagsrealism och självbio som präglade svenska alternativserier under 90- och 00-talen. 42 kr!

Labyrinterna och andra serier av Anneli Furmark. Furmark, född 1962, dök upp från ingenstans i Galago i slutet av 90-talet och tog både mig och övriga seriesverige med storm. Med stillsamt berättartempo och fantastiska teckningar visade hon att sjävlbio och vardagsrealsim inte bara behövde handla om jobbiga gymnasieår. Labyrinterna är hennes debut i bokform från 2002 och hon har sedan även gett ut böcker på Galago och Kartago, samt publicerats i bokform också Frankrike. 66 kr!

Sjunde våningen av Åsa Grennvall. Fruktansvärt gripande berättelse om ett fruktansvärt förhållande. Den gjorde ont att läsa. Belönades med Seriefrämjandets Urhunden-pris 2003. 77 kr!

Kekkonen av Matti Hagelberg. En av anledningarna till att jag verkligen beundrar Optimal Press är att de introducerade den finska, och världsberömde, serieskaparen Matti Hagelberg för mig. Varje serieruta är ett litet konstverk i skrapkartongs-teknik. Boken är en slags väldigt fri och fantasifull biografi över den forne finske presidenten och landsfadern. 140 kr!



Grön rapsodi av Kati Kovacs. En annan finsk serieskapare som jag lärt mig uppskatta genom Optimal är Kati Kovacs vars svenska debut Grön rapsodi från 1995 är en mycket läsvärd historia om en 10-årig flickas surrealistiska besök i Ungern. 56 kr!


Susanna & Bo av David Liljemark. Egentligen hade jag kunna satt upp alla Liljemarks böcker på denna tips-lista - han är något av en Optimal-favorit. Men bäst är nog ändå relationsdramat om Susanna och (blödarsjuka!) Bo. 77 kr för inbundna originalutgåvan eller 35 kr för utökad pocketvariant!

Samlingsbox med Kapten Stofil av Joakim Lindengren. Här finns stora pengar att tjäna. För endast 490 kr (ord. pris 700 kr) så får du de tre första samlingsvolymerna av tidernas mest bakåtsträvande superhjälte praktiskt och vackert förpackade i en låda. 
Jag tror jag är kär av Daniel Novakovic. Trallvänlig historia om twee-klubbar, pop-sjuor och stora känslor av mannen bakom klubben So Tough! So Cute! Läs smakprov här. 126 kr!

Den lilla människan av Pentti Otsamo. Mer finskt. En liten behändig bok med en liten och lågmäld historia. 60 kr! 

I ringen av Tiitu Takalo. Feministiskt album om 16-åriga kampsportaren Julia. Strålande! 91 kr!
Den skitstora Johan Wanloo-boken av Johan Wanloo. Skitstor och skitrolig samling av Wanloos lustigheter från bla Ernie, DN, GT och Dagens arbete. 140 kr!

Om du inte kan bestämma dig för vilka titlar som verkar mest intressanta så kan jag också varmt rekommendera Optimals långkörare; antologin Allt för konsten som kommit i nio volymer. Innehåller gräddan av nordisk seriekonst. 

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!!!















  







Inga kommentarer: