fredag 9 maj 2008

Teatern och Acke Danielsson



Igår kväll befann jag mig på Teater Tribunalen och deras scenkonstfestival "2 veckor i maj". Kvällen inleddes med en experimentföreställning som arbetats fram av skådespelare och regissörer under 12 timmar. Genom bakvägen fördes publiken med ficklampor ner i mörkret. Ett mörker som skulle visa sig vara den hemska källaren i Amstetten. Det var en fantasisk föreställning, bland det bästa jag sett i år (och jag har sett annat!). En härlig mix av politsk korrekthet, politisk inkorrekthet, obehag och terapi.

Därefter spelade delar av gamla Fria Proteatern låtar ur deras pjäser. Proggigt, mysigt och fint. Efter konserten skulle ett samtal genomföras om Fria Pro, teater och politik (tror jag). Här började konstigheterna. Fria Pro-gänget talade vackert och klyschigt om ett 60-tal då allt var i rörelse. Men när samtalsledaren, den imponerande Tribunalen-chefen Frida Röhl, ville få gamlingarna att sätta saker i ett nutida sammanhang och förhålla sig till politik och kultur 40 år senare blev det tyst i panelen. Där dog samtalet, det var inte den "tokiga tanten" i publiken som stod för nådastöten. Det var proggarna.


Acke D

På tunnelbanan hem läste jag i Axel Danielsson-urvalet Revolution och reform (Sthlm, 1971). Hittade där en gammal Brandsyn-krönika ur Arbetet från maj 1893. I dialogform berättar Danielsson om en söndagsmiddag hemma hos en partikamrat som börjat tappa hoppet. Ett utdrag ur den dialogen får representera min besvikelse på Fria Pro-samtalet:

Jag sköljde i mig göken och steg alldeles ursinnig upp.
- Jaså, ett nytt samhälle, och det skall jag göra. Ypperligt! Nej, säg inte ett nytt samhälle, det är för litet, det skulle ni också tröttna på. Nej, låt oss säga en ny värld, en ny sol, en ny måne och nya stjärnor, allting nytt. Och det skall jag göra. Och så en stor kvarn, som kan mala om era gamla fruntimmer till sköna jungfrur och er själva till ungsvenner med bruna lockar och blå ögon. Och allt detta skall jag göra. Då vill ni vara med och agitera! Tack för göken! Och spela nu i fred er priffe, medan jag går hem och försöker laga om den gamla världen! (s. 120)

Men låt inte detta skrämma er. Bege er till Tribunalen innan fesivalen är över. Ikväll väntar bl.a. Mikael Wiehe, Dror Feiler, Melika Melani och Cirkus Transmopol på er. Och bara Christer Temptanders fantastiska affischer i foajén är värt ett besök.

Christer Themptander

Inga kommentarer: