lördag 20 december 2008

2008: Malmö

2008 var året då Malmö blev det nya Sala. Sällan har jag uppskattat en stad så mycket. Jag gjorde mitt första riktiga besök i staden i somras i samband med Malmö Popfest. Jag var skeptisk, allt tjat om Möllan och de billiga falaflarna hade skapat ett visst agg hos mig mot alla Malmö-fanatiker. Jag hade fel. Möllan var trevligt, Folkets Park var vackert och även om falaflarna inte var riktigt så billiga som det ulovats så trivdes jag riktigt fint.


2008 var också året då Malmö blev det nya Göteborg. Det var från Malmö alla bra band kom och på vår lilla, lilla scen på Club King Kong har vi under året haft inte mindre än fem fantastiska band/artister från Malmö: Vit Päls, Le Bombe, Stars In Coma, Silent Man och Klas. (2007 spelade Fredrik, 2006 Utah Rangers och Strip Squad). I Malmö finns också bl.a. Solander och Band In Box. I stan bor också en medlem i Springfactory vilket också spär på det hela.

Klas? Silent Man? Vit Päls? Solander?...vem vet?


Dessutom bor Sveriges bästa serieskapare just nu, Ruben Dahlstrand, i Malmö.

Inga kommentarer: